Met de introductie van de geheel nieuwe V4 Granturismo presenteert Ducati een uiterst compact, licht en goed presterend motorblok met hoge koppelwaarden. Dit project is gebouwd om tegemoet te komen aan de meest veeleisende “avontuurlijke” behoeften en biedt ook de perfecte combinatie van ultieme spanning en sportiviteit. Het V4 Granturismo motorblok, ontworpen voor de vierde generatie Ducati Multistrada, is klaar om een geheel nieuw tijdperk te betreden voor de motorfabrikant uit Borgo Panigale. Hij belichaamt de ware Ducati waarden – Style, Sophistication, Performance, Trust – en is gericht op rijplezier op de weg en off-road. De V4 Granturismo is gebouwd met de nieuwste generatie technologie en eersteklas materialen die momenteel beschikbaar zijn om zowel de duurzaamheid als de betrouwbaarheid te garanderen. De V4 Granturismo onderscheidt zich door zijn ongezien lange onderhoudsintervallen. En niet te vergeten dat hij is gemaakt om het hart te zijn van een performante en dynamische motorfiets, klaar om alle uithoeken van de wereld te verkennen.

Niet te stoppen motorblok

De filosofie van Ducati is altijd gericht geweest op het ontwikkelen van geavanceerde technologie om een superieure rijervaring te bieden. Elke technische oplossing is gekozen om niet alleen werkelijk unieke prestaties in het segment te garanderen, maar ook de beste functionaliteit te bieden. Ducati heeft dus dezelfde weg gevolgd bij het ontwerp van de V4 Granturismo. Terwijl de V4 Granturismo zijn algemene layout samen met precieze technische keuzes deelt met de Desmosedici Stradale, is hij ook ontworpen en ontwikkeld om Ducati’s sportiviteit perfect te combineren met grote capaciteit en veelzijdigheid. Bovendien zijn de betrouwbaarheid en de duurzaamheid ervan te danken aan het feit dat enkele van de belangrijkste onderdelen zijn ontwikkeld om de extreme spanningen van de Desmosedici Stradale te weerstaan. Onder de exclusieve componenten is de geheel nieuwe distributie ontwikkeld om de zwaarste onderhoudsintervallen aanzienlijk te verlengen, waardoor nu een indrukwekkende 60.000 km wordt bereikt. De cijfers zijn verkregen dankzij de diepgaande expertise die Ducati heeft opgedaan in het gebruik van materialen, behandelingen en technische oplossingen die rond het Desmodromic-systeem zijn ontwikkeld. Dit alles, toegepast op een klepveerretoursysteem dat de componenten minder belast in vergelijking met de Desmo, heeft geleid tot een uitzonderlijke mijlpaal die nog nooit eerder door een motorfietsmotorblok is neergezet.

De profielen van de nokkenassen en de klepliftsnelheden zijn ontwikkeld om een gashendel reactie te verkrijgen die geschikt is voor een toergericht motorblok, zonder de prestaties uit het oog te verliezen, die aan de top van de categorie blijven. De innovatieve distributie van het V4 Granturismo motorblok garandeert een grote regelmaat van werking, met name bij lage snelheden en toerentallen, een aangeboren kenmerk van klepveer motorblokken, en draagt bij tot de compacte afmetingen en lichtheid van het hele motorblok.

Er werd specifieke aandacht besteed aan de brandstofluchtmengsel stromingen. Lengte, diameter van de inlaatkanalen, indeling van de verbrandingskamers en de diameter van de kleppen: dit alles droeg bij aan het bereiken van een vloeiende en regelmatige levering, zelfs bij lage toerentallen. Ook te noemen zijn de absolute prestaties, het maximale vermogen bij hoge toeren en de topsnelheid, net als bij een authentiek sportmotorblok. Allemaal duidelijke kenmerken voor een Ducati motorblok. De V4 Granturismo levert 125 kW (170 pk) bij 10.500 tpm en een maximum koppel van 125 Nm (12,7 Kgm) bij 8.750 tpm. Al deze gegevens voldoen aan de strenge Euro 5-emissieregelgeving.

Licht en compact

Rijden op de weg, plezier hebben in het reizen, zelfs volgeladen: het geweldige karakter van het nieuwe V4 Granturismo motorblok richt zich op deze ingrediënten. 1.158 cc cilinderinhoud kwam naar voren als het perfecte aansluitingspunt wat betreft prestaties, lichtheid en afmetingen van een V4-motorblok, die lichter en compacter kan zijn dan de Testastretta-tweecilinder, die de vorige Multistrada 1260 aandrijft. Vergeleken met de vorige Multistrada is de V4 Granturismo 85 mm korter, 95 mm lager en slechts 20 mm breder. Bovendien is het gewicht met 1,2 kg verminderd. Structurele lichtgewicht vormt de hoeksteen van alle projecten van Ducati en is een belangrijke waarde voor een nog effectiever rijgedrag. Het motorblok is het zwaarste element van het hele voertuig: daarom is het bouwen van een licht motorblok een must om een motorfiets te ontwerpen die zowel goed presteert als prettig is om te rijden. De knowhow die Ducati in de loop der jaren heeft opgedaan in de racerij springt in het oog bij elk afzonderlijk motorsportproject. Zelfs het V4 Granturismo motorblok, met zijn slechts 66,7 kg, kan rekenen op een ongeëvenaarde lichtheid.

De compacte layout van de V4 maakt het mogelijk om het motorblok effectiever en centraal in het frame te plaatsen om de positie van het zwaartepunt van de motorfiets positief te beĂŻnvloeden. Het directe resultaat is een nog gemakkelijker te hanteren motorfiets, doeltreffend tussen bochten en met een hoge minimale bodemvrijheid, maar tegelijkertijd met een echt geringe zithoogte (dit ook dankzij de uiterst compacte carterbeschermer).

Bovendien biedt dit type motorblok dankzij zeer lage trillingen uitstekend rijcomfort, zowel op lange snelwegritten als bij het accelereren en vertragen op verschillende soorten terrein. Over dit thema is een diepgaande “geluidskwaliteit” -onderzoek toegewezen aan de V4 Granturismo en  resulteert in een “zacht” geluid dat tegelijkertijd wordt gekenmerkt door de klassieke, boeiende melodie van de V4, het hoogtepunt van de in Borgo Panigale gevestigde motorfietsfabrikant.

Prestaties om onverkende uithoeken van de wereld te bereiken

Op de V4 Granturismo hebben de ingenieurs van Ducati zich gericht op het bieden van een uitstekend motorblok voor reizigers, die in staat is om record brekende prestaties te leveren in zijn categorie, gecombineerd met een grote regelmaat in gebruik. Om deze reden is er bijzondere aandacht besteed aan de koppelcurves die specifiek voor elke versnelling zijn bedoeld. Dit heeft bijgedragen aan een soepel motorblok bij lage toerentallen, rijk aan koppel in het midden en met een sportieve spirit bij hoge toeren.

Dankzij de langdurige toewijding aan professionele motorraces, heeft Ducati een diepgaande kennis van motoren die zijn uitgerust met een tegengesteld draaiende krukas. Dit is ongetwijfeld een winnende technische keuze, niet alleen in wedstrijden maar ook bij ritten op de weg. Dat is de reden waarom zelfs het geheel nieuwe V4 Granturismo motorblok deze oplossing gebruikt.

Het bijzondere van “tegengesteld draaien” ligt in het feit dat de krukas in de tegenovergestelde richting loopt als de wielen, waardoor het gyroscopische effect wordt gecompenseerd, het rijgedrag en de wendbaarheid worden verbeterd en de hellingshoek wordt bij het accelereren ook verkleind. Dit zijn allemaal zeer gewaardeerde eigenschappen, niet alleen op het circuit, maar ook – en vooral – in het dagelijks leven of bij het rijden op volle toeren.

Zelfs de Twin Pulse technologie toegepast op het nieuwe V4 Granturismo motorblok komt uit de competitiewereld. Ducati streeft altijd naar het best mogelijke prestatiemanagement, zowel op het circuit als op de weg. Het gevoel van een “instant gasrespons”: dat is waar de professionele rijders naar op zoek zijn en, kortom, wat motorrijders met verschillende ervaringsniveaus het meest waarderen.

Daarom heeft het V4 Granturismo motorblok de krukastap een hoek van 70°. Het resultaat? Een uniek en boeiend geluid in combinatie met een rijke levering over het hele toerenbereik en toch perfect onder controle, vooral bij het verlaten van de bocht.

De inlaat is toevertrouwd aan een gasklep met specifieke aanzuigkelk en specifieke lengte. Deze oplossingen optimaliseren de balans tussen prestaties en rijgedrag en zorgen tegelijkertijd voor een volledige en regelmatige levering van lage tot middelhoge toeren samen met een topsnelheid als een authentiek sportmotorblok.

Al deze technische oplossingen zijn gekozen om een nieuwe generatie motorblok tot leven te brengen, die perfect voldoet aan de huidige regelgeving. Een compacte en lichte, op de weg gericht motorblok met de meest geavanceerde oplossingen, die in staat is om prestaties te leveren aan de top van het segment.

V4 Granturismo belangrijkste technische gegevens

  • 1158 cmÂł 4-cilinder 90° V motorblok
  • Boring x slag 83 x 53,5 mm
  • Compressieverhouding 14:1
  • Maximaal vermogen 125 kW (170 CV) bij 10.500 tpm
  • Maximaal koppel 125 Nm (12,7 Kgm) bij 8.750 tpm
  • Euro 5-homologatie
  • Distributie deels ketting, deels tandwiel – timing met dubbele bovenliggende nokkenas, 4 kleppen per cilinder
  • Tegengesteld draaiende krukas met kruktappen in een hoek van 70°.
  • Natte multi-plaat anti-patroon servo-koppeling
  • Semi-droge cartersmering met drie oliepompen: 1 levering en 2 retour
  • Brandstofvoorziening met vier ovale gasklephuizen (46 mm diameter-equivalent)
  • 6-versnellingsbak met Ducati Quick Shift (DQS) Up & Down Systeem
  • Klepstel onderhoudsinterval van 60.000 km

90 graden V4 motorblok

Ducati ziet de 90-graden V4 layout niet alleen als de belangrijkste sportieve interpretatie van een motorfietsmotorblok, maar ook als een oplossing op topniveau voor motorfietsen in welk segment dan ook, vooral als het motorblok net zo ultracompact en licht is als de V4 Granturismo. De zijdelingse compactheid past perfect bij die van een tweecilinder motorblok, terwijl het longitudinale motorblok, dankzij Ducati’s keuze om de slag van de Desmosedici Stradale te behouden, net zo compact is als die van een racemotorblok. Hierdoor konden de Ducati ontwerpers het motorblok in het frame plaatsen door de massa’s te centraliseren en ook de gewichtsverdeling te optimaliseren.

De 90-graden “V” layout bouwt op natuurlijke wijze krachten van de eerste orde op zonder toevlucht te hoeven nemen tot een balansas om trillingen te voorkomen, een oplossing die, zoals bekend, het gewicht verhoogt en vermogen absorbeert. Dit alles in naam van het hoogste rijcomfort.

Gebouwd om langer te rijden

Absolute betrouwbaarheid en lange onderhoudsintervallen behoren tot de eerste vereisten voor een motorblok dat bedoeld is voor motorfietsen die lange ritten kunnen maken. De grote ervaring die in de loop der jaren is opgedaan met de ontwikkeling van het Desmodromic-systeem wordt weerspiegeld in de nieuwe veertiming, die speciaal is ontworpen voor het geheel nieuwe V4 Granturismo motorblok. Het doel? Het bereiken van een langdurige en absoluut betrouwbare distributie.

Het onderhoudsplan van het V4 Granturismo motorblok voorziet in de vervanging van de olie, de controle van het luchtfilter (om de 30.000 km) en het oliefilter om de 15.000 km (of 2 jaar). De controle en eventuele afstelling van de klepspeling en de vervanging van de bougies worden in plaats daarvan om de 60.000 km gepland: anderhalve keer over de hele wereld.

Geen enkele andere motorblok dat momenteel op de markt is, gaat zo ver. Dit alles betekent lage onderhoudskosten, mede dankzij het zorgvuldige onderzoek dat is uitgevoerd tijdens de ontwerpfase van het motorblok, waardoor de tijd die nodig is om de verschillende interventies die het onderhoudsplan vereist, uit te voeren, beperkt kon worden. Een garantie voor totale veiligheid voor de rijder, die in de V4 Granturismo de perfecte avonturenpartner zal vinden.

Roterende krukas

Bij standaardproductiemotorfietsen draait de krukas in dezelfde richting als de wielen. Zijn inertie wordt toegevoegd aan die van de wielen. Bij motorblokken met een tegengesteld draaiende as compenseert de krukas de wereld van de massainertie. Dit maakt de motorfiets nog handiger en effectiever bij het ingaan van de bocht. Daarom wordt deze oplossing ook in de MotoGP toegepast. Met andere woorden, de voordelen van de contra roterende krukas zijn zo duidelijk dat Ducati dit element zelfs op de nieuwe V4 Granturismo heeft geĂŻntroduceerd, nadat het zowel in de MotoGP als op Desmosedici Stradale is toegepast.

Zoals eerder vermeld, maakt de tegengesteld draaiende krukas het gedeeltelijk mogelijk om het gyroscopische effect dat door de wielen wordt gegenereerd tijdens de rit te compenseren. Dit zorgt voor een grotere wendbaarheid en dus een “lichtere” motorfiets om mee te rijden, gemakkelijk en wendbaar bij het veranderen van richting. Deze voordelen komen niet alleen tot uiting in sportieve avonturen, maar ook in elke fase van het rijden op welke motorfiets dan ook.

Een ander voordeel heeft te maken met de inertie (de weerstand van een fysiek object tegen elke verandering van de toestand) van zowel de motorfiets als de draaiende delen van het motorblok. Tijdens het accelereren heeft het op de grond overgebrachte koppel de neiging om de voorkant op te tillen en, tot het uiterste, de motorfiets een wheelie te laten maken. Evenzo, tijdens het remmen of tijdens zeer snelle vertragingen, heeft de motorfiets de neiging om de achterkant op te heffen of op te tillen. Cruciale gebeurtenissen die de tegengesteld draaiende krukas voortdurend wil voorkomen, verminderen de rol en zorgen zo niet alleen voor meer veiligheid, maar ook voor meer comfort, zowel voor de rijder als voor de passagier.

Twin Pulse-ontsteking

Een combinatie van een 70 ° offset van de krukpen en een 90-graden ‘V’ layout genereert wat Ducati een’ Twin Pulse’-ontstekingsvolgorde noemt, omdat het is alsof het motorblok de ontstekingssequentie van een tweecilinder reproduceert. Het onderscheidende vermogen zit hem in het feit dat de twee linker cilinders dicht bij elkaar vuren, evenals de twee rechter cilinders. In de timinggrafiek bevinden de ontstekingspunten zich dan op 0 °, 90 °, 290 ° en 380 °. Deze specifieke ontstekingsvolgorde zorgt ervoor dat de V4 Granturismo vergelijkbaar klinkt met dat van een tweecilinder, en om deze reden onmiddellijk herkenbaar is en verbetert tegelijkertijd de hoge koppelresultaten en de regelmaat in gebruik . Dit systeem vertegenwoordigt de beste formule voor high-end allround motorfietsen, zoals die waarvoor de nieuwe V4 Granturismo is ontworpen. De opwindende soundtrack van de uitlaat is zorgvuldig ontworpen om het akoestisch comfort te verbeteren. Hoogwaardige vibro-akoestische tests hebben ook bijgedragen aan het optimaliseren van zowel het materiaal als het gedrag van de versnellingen om een ​​maximale geluidskwaliteit te verkrijgen. Kortom, de stem van de V4 Granturismo.

Brandstofsysteem, exclusieve injectie

Voor het V4 Granturismo motorblok ontwierp Ducati een speciaal injectiesysteem. Op touring georiënteerde motorfietsen, hi-end inbegrepen, liggen de prioriteiten in het bereiken van een leveringscurve die geschikt is voor alle toerentallen, evenals een consistente krachtoverbrenging, die in staat is om een superieur gevoel te bieden op de weg. Daarom hebben de ingenieurs van Ducati gekozen voor een exclusief injectiesysteem, waarbij de diameters en de lengtes van de inlaatkanalen speciaal zijn ontworpen om een superieure levering op de weg te bieden. Zo heeft het V4 Granturismo motorblok, in vergelijking met een prestatiegericht motorblok zoals de Desmosedici Stradale, een kleinere diameter gasklephuizen, langere kanalen en geoptimaliseerde verbrandingskamers. De gasklephuizen van elke bank worden aangedreven door een speciale elektromotor en kunnen de gaskleppen asynchroon tussen de twee banken activeren. Dankzij deze oplossing kan de rijder, dankzij de complexe controlestrategieën die door het volledige Ride by Wire-systeem worden beheerd, het karakter van het motorblok vormgeven aan de hand van de geselecteerde rijmodus.

Het deactiveren van de achterbank

Alle motoren die gekenmerkt worden door een “V” layout hebben de achterste cilinders zeer dicht bij de rijder. In sommige cruciale situaties kan dit leiden tot een vermindering van het comfort door de warmte die door de achterste cilinders wordt overgebracht. Dit is vooral te zien bij zeer lage snelheden of in de stad, wanneer er vaak gestopt wordt bij verkeerslichten. Daarom heeft de V4 Granturismo een mechanisme om de achterste bank te deactiveren. Wanneer de motorfiets voor het stoplicht wordt stilgezet, wordt de achterste bank gedeactiveerd (er is geen verbranding in de cilinders), een mechanisme dat niet alleen het algehele warmtecomfort verbetert, maar ook het verbruik verlaagt.

Vliegwielmassa’s met een hoge inertie

Bij het ontwerpen van een modern touringgericht motorblok gaat het om ambitieuze doelen, niet alleen op het gebied van prestaties, maar ook – en vooral – op het gebied van rijplezier en regelmaat in het gebruik. Onmiddellijke reactie en regelmaat bij het verhogen van de snelheid vormen de perfecte hoeksteen van de voorkeur voor de weg. Het vermogen moet precies op het moment dat de rijder het nodig heeft worden geleverd en moet daarom over het hele toerenbereik worden “gespreid”. Van de diameter van de kleppen tot de massainertie van de draaiende en/of bewegende elementen: elk afzonderlijk onderdeel van het motorblok draagt bij aan het bereiken van dit doel. Krukas, drijfstangen en zuigers zijn speciaal ontworpen voor het Ducati V4 Granturismo motorblok, om nog maar te zwijgen van de koppeling en het vliegwiel. Diepgaande studies introduceren specifieke massa’s voor vliegwiel en dynamo om een zo regelmatig en consistent mogelijke levering te verkrijgen bij alle toerentallen. Deze oplossing biedt de rijder het gevoel van een echte “onmiddellijke gasrespons”.

Betrouwbaarheid en duurzaamheid als hoeksteen

De technische keuze om de klepveertiming toe te passen past perfect in de filosofie van dit motorblok, dat gericht is op het optimaliseren van de prestaties van het lage tot middelhoge toerengebied, waarvoor nokkenassen met specifieke profielen nodig zijn.

De vier V4 Granturismo nokkenassen maken gebruik van een nokvolger en regelen de zestien stalen kleppen: 33,5 mm diameter bij inlaten en 26,8 mm bij uitlaten.

De nokkenassen worden aangestuurd door twee “stille” kettingen. Aan de voorkant drijft de ketting de inlaatnokkenas aan, die op zijn beurt de aandrijving naar de uitlaatnokkenas overbrengt via een paar tandwielen (hybride kettingtiming). Bij de achterste bank drijft de ketting de uitlaatnokkenas aan, die op zijn beurt de aandrijving op de inlaatnokkenas overbrengt. Deze oplossing minimaliseert de vermogensabsorptie van de timing, wat de prestaties en de betrouwbaarheid ten goede komt. De voorste cilindertiming wordt geregeld door de ketting aan de rechterkant van het motorblok, die door de krukas wordt verdraaid via een tandwiel dat op het primaire rondsel van de aandrijving wordt verkregen. Degene die de achterste cilindertiming regelt bevindt zich aan de linkerkant van het motorblok en wordt aangedreven door een monoblok tandwiel op de krukas. Elke cilinderkop heeft een “anti-klop” sensor die de vonkvoortgang optimaliseert om een eventuele verbrandingsschok te voorkomen.

Semi-dry sump-smering

Ducati loopt voorop bij het bedenken van geavanceerde technische oplossingen. Dat is de reden waarom het V4 Granturismo motorblok van de Desmosedici Stradale de semi-dry-sump-smering erft, met levering- en retourfasen die te allen tijde zorgen voor een goede smering van alle bewegende delen. Een technische oplossing die rechtstreeks is afgeleid van de racewereld en die toch maximale betrouwbaarheid kan garanderen voor een wegmotor die in elke situatie nog steeds optimale smering nodig heeft. Bovendien draagt de “hoge” plaatsing van het carter aanzienlijk bij aan het vergroten van de bodemvrijheid.

Koelsysteem

De waterpomp, die in het “V” motorblok is gehuisvest, wordt aangedreven door een as, die op zijn beurt wordt aangedreven door een tandwieloverbrenging. Deze positioneringsoplossing is ontworpen om de omvang van het circuit te minimaliseren, de efficiĂ«ntie te verhogen en het motorblokgewicht te optimaliseren.

Versnellingsbak en koppeling

De 6-versnellingsbak is speciaal ontworpen voor gebruik op de weg waar het V4 Granturismo motorblok aan is gewijd. De range van de versnellingsbak (verhouding tussen reductie van eerste en zesde versnelling, om precies te zijn) gaat van 2171 van de Desmosedici Stradale naar 2849 om een korte eerste versnelling te verkrijgen. Deze oplossing is perfect voor rijden met een zeer lage snelheid, voor gemakkelijker bergopwaarts starten, vooral bij volle belasting en offroad-rijden, terwijl een zesde versnelling voldoende lang wordt aangehouden tijdens ritten op de snelweg.

De versnellingsbak is uitgerust met een roterende versnellingssensor om optimaal samen te werken met het Ducati Quick Shift (DQS) Up & Down System.

De hydraulisch bediende natte koppeling is voorzien van een progressief zelfbedieningsmechanisme dat de wrijvingsplaten comprimeert wanneer het motorblok wordt aangedreven zonder dat de rijder extra moeite hoeft te doen om de koppeling los te laten.

Hetzelfde mechanisme maakt het mogelijk om bij een negatief koppel te slippen en te voorkomen dat het achterwiel tijdens agressief terugschakelen gaat stuiteren, met als bijkomend voordeel dat het comfort en de veiligheid worden verbeterd.