De brandstofwereld is de laatste jaren volop in beweging. Zo worden diverse alternatieven onderzocht om de uitstoot van CO2 terug te dringen. Het toevoegen van (bio-)ethanol aan gewone benzine is een van die alternatieven.

In Nederland is vrijwel alleen een benzine met 5% ethanol te koop aan de pomp. Deze benzine wordt aangeduid met E5. Er bestaan ook premium brandstoffen (octaan 98) met een lager ethanolgehalte.

Invoering van E10: benzine met 10% ethanol

De Klimaatwet stelt vast dat Nederland de CO2-uitstoot moet terugdringen. Daarom verplicht de Nederlandse overheid per 1 oktober 2019 het invoeren van een benzine met 10% ethanol, oftewel E10. In België is deze brandstof al eerder ingevoerd.

Tankstations die meerdere benzinesoorten aanbieden, worden verplicht minimaal de helft van de pompen uit te rusten met deze E10-benzine. Waarschijnlijk verdwijnen daardoor op veel plaatsen benzines met een laag ethanolgehalte (de premium brandstoffen zoals Super Plus), omdat deze worden vervangen door E10.

Problemen door ethanol

Door ethanol kunnen problemen ontstaan. Dit gebeurt met name bij het brandstofsysteem van motoren die regelmatig of een langere periode stilstaan, bijvoorbeeld in de winterperiode. Een nog hoger ethanolgehalte kan leiden tot extra problemen, zoals:

  • Houdbaarheid van benzine neemt verder af
  • Problemen met 2-takt olie, omdat dit zeer slecht mengt met ethanol
  • Motoren gaan armer lopen, met een hetere verbranding als gevolg
  • 2-3% meer brandstofverbruik
  • Ethanol lost (oudere) rubber en kunststof delen op
  • Ethanol kan metalen oxideren, waardoor bijvoorbeeld roestvorming in de tank kan ontstaan
  • Ethanol trekt vocht aan uit de lucht en kan daardoor separeren (afscheiden)
  • Door afscheiding kan het octaangetal lager worden en pingelen kan optreden
  • Ethanol kan gomvorming veroorzaken
  • Hogere kans op ‘vapor lock’ bij carburateurmotoren
  • Ethanol kan lakvorming veroorzaken op brandstofinjectoren

Bovengenoemde problemen kunnen al na twee tot drie maanden stilstand optreden, afhankelijk van de omstandigheden en condities. Een zelfgemengde E10 tweetaktbenzine is in de regel maar 30 dagen houdbaar. Het is niet raadzaam het mengsel daarna nog te gebruiken, in verband met mogelijke ontmenging van de olie.

Ecomaxx is geheel ethanolvrij

De brandstoffen van Ecomaxx zijn ethanolvrij en daardoor lang houdbaar. Daarmee is het de ideale oplossing voor bovengenoemde problemen. Door Ecomaxx te gebruiken kunnen dure reparaties aan het brandstofsysteem worden voorkomen. Alle E10-benzines zijn mengbaar met E5-benzine, maar ook met Ecomaxx-brandstoffen.

Tip voor een optimale overwintering: tap de gewone benzine zo ver mogelijk af en vervang deze door Ecomaxx- benzine. Laat de motoren daar een tijdje op lopen, zodat het gehele brandstofsysteem gevuld is met Ecomaxx. Hoe lager het ethanolgehalte in de motor, des te beter de houdbaarheid gewaarborgd is.

Voorkomen is beter dan repareren!

Het is verstandig om uw klanten nu al te informeren over de nieuwe E10-benzine. Daarmee kunt u schade en ellende voorkomen, en dat is beter dan repareren!